Debian 9 - Grub installieren

Sascha Furtner
Hallo,

ich habe hier ein Notebook von Acer mit Windows 10.

Nun wollte ich zusätzlich Debian 9.5 installieren. Das hat auch so weit
funktioniert. Bei der Partitionierung habe ich geführt kompletten freien
Speicher
verwenden gewählt.

Der Bootmanager Grub ist auch installiert worden. Leider läßt sich das
System trotzdem nicht booten. Nur Windows 10 läßt sich booten.

Wo liegt das Problem und wie kann ich es beheben?

Grüße

Sascha

Re: Debian 9 - Grub installieren

Boris-27
Hallo Sascha,

Am 22.10.2018 um 22:29 schrieb Sascha Furtner:

> [...]
> Speicher
> verwenden gewählt.
>
> Der Bootmanager Grub ist auch installiert worden.

bei der Installation bist Du gefragt worden, wohin Du grub installieren
willst. Was hast Du da angegeben?

Grüße,

Boris

Re: Debian 9 - Grub installieren

Sascha Furtner
Hallo Boris,

zunächst Danke für den Hinweis bzgl. der Liste. Ich bin davon ausgegangen, dass Antworten automatisch an die Liste gehen, da es bei anderen Listen auch so ist.

Die ersten 4 Partitionen gehören Windows, wobei Partition 4 primär mit MBR ist.

Partition 5 ist als EXT4 und 6 als Swap formatiert. Das System bootet mit UEFII. Windows Schnellstart und security Boot sind deaktiviert.

VG

Sascha

Von meinem iPhone gesendet

> [...]
>
> Moin nochmal Sasch,

> Ich habe Deine Antwort mal listenkonform sortiert (Antwort unter Zitat)
> und bitte Dich, Deine Nachfagen an die Liste zu senden. So können mehr
> Listenmitglieder mitlesen und ggfs. helfen.
>
> Grundsätzlich lässt sich grub ohne Neuinstallation nachträglich
> installieren und konfigurieren.
>
> Du solltest etwas mehr beschreiben, auf was für einer Umgebung Du
> unterwegs bist. Wie ist die Platte partitioniert? Bootet der Rechner mit
> UEFI oder legacy BIOS?
>
> Informationen zur Installation findest Du auf

nun habe ich keine Lust mehr zum umsortieren. Praktischerweise schreibt
man auf Listen den eigenen Beitrag unter das Zitat, um den gesamten
Thread chronologisch lesbar zu machen.

Am 23.10.2018 um 07:43 schrieb Sascha Furtner:
> Hallo Boris,
>
> zunächst Danke für den Hinweis bzgl. der Liste. Ich bin davon ausgegangen, dass Antworten automatisch an die Liste gehen, da es bei anderen Listen auch so ist.

Das ist kein Feature einer Liste.

> Die ersten 4 Partitionen gehören Windows, wobei Partition 4 primär mit MBR ist.
>
> Partition 5 ist als EXT4 und 6 als Swap formatiert. Das System bootet mit UEFII. Windows Schnellstart und security Boot sind deaktiviert.

Sorry, da blick' ich nicht durch. Was sind das für drei Partitionen vor
der Partition 4? Extended? Und 5 und 6?

Grundsätzlich musst Du erneut von einer CD (oder einem Stick) booten und
grub neu installieren. Da ich mich mit UEFI nicht gut genug auskenne,
gebe ich Dir dazu keinen konkreten Tipp, sondern nur noch diesen Link
https://wiki.debian.org/GrubEFIReinstall
und den Hinweis, dass ein Backup ein guter Schutz vor Datenverlust ist.

good luck,

Boris

Re: Debian 9 - Grub installieren /root/boot/grub

bartender

Jetzt, da Sie die Diskussion über Partitionen eröffnet haben, lassen Sie mich diesen Vorschlag machen!

now that we are on the subject of petitions let me just add a suggestion!  someday someone is going to try to format a detachable Drive but his fat finger will make the mistake of formatting your main Drive instead.  if he catches his mistake in time he can stop the computer; but what you want to have on your slices and petitions is something in very low memory and something in very high memory that will not be so critical.  in other words your our home petition should not be the first petition or the last, not in extreme High memory and not in extreme low memory of your storage device.  of course there are many ways to approach this but here's one suggestion :

partition 5
        tmp

p 6
        swap

p 2
        /

p 3
        home

p 4
        swap

p 7 and up alloted as you like

Ciao!
    ///
 //////// |(°)           .  \\\
////////          -   |  :   \\\\
////////          -   |  :   \\\\
 //////// |(°)           '  \\\
   ///

---- Boris <[hidden email]> wrote:

=============
> [...]

https://wiki.debian.org/GrubEFIReinstall
und den Hinweis, dass ein Backup ein guter Schutz vor Datenverlust ist.

Discussions about Partitioning

Andreas Schindler-3
Partitions on SSD devices are contra productive altogether!

Multiple partitions are relicts from times where storage was small and
file systems were unreliable.
Today you have huge (SSD-) disks along with gigabytes of very fast memory.

Have your SSD device manage as much of it's space on it's own strategy
to extend the life of the SSD and get most advantage of automatic bad
block replacement.

Two or more swap partitions on the same physical device make no sense.
Swapping will  not benefit from this arrangement.

BTW, swap should be completely _unused_ during normal computer operation
if you don't want a snail slow machine.
Consider to install a swap file instead of a swap partition for the rare
cases where you run out of physical  memory.

The only situation you really want a _large_ swap is IMHO when
developing kernel programs to get access to the whole messy system via a
crash dump.

So, on an EFI system, all you need is

- EFI partition
- root partition

and, of course a reliable file system. I'm personally happy with BTRFS.
Never had serious problems, but benefits like snapshot, resize and friends.

Consider frequent backups! SSDs will usually die _completely_ without
announcement.

Andreas

On 28.10.18 01:10, bartender wrote:

> [...]
> https://wiki.debian.org/GrubEFIReinstall
> und den Hinweis, dass ein Backup ein guter Schutz vor Datenverlust ist.

smime.p7s (5K) Download Attachment

Re: Discussions about Partitioning

Leslie S Satenstein
Btrfs does copy on write (cow). It is the ideal file system to guarantee a shorter SSD life.
If running btrfs on an SSD, the recommendation is to move /var to a non-ssd drive.
I use btrfs on spinners but not with SSDs.

Checkout the use of xfs for / and do make a separate /home, (with ext4 format).

On Sun, 28 Oct 2018 at 7:45 AM, Andreas Schindler
> [...]

> https://wiki.debian.org/GrubEFIReinstall
> und den Hinweis, dass ein Backup ein guter Schutz vor Datenverlust ist.

Bjørn Mork
Leslie S Satenstein <[hidden email]> writes:

> [...]
>
> The only situation you really want a _large_ swap is IMHO when
> developing kernel programs to get access to the whole messy system via a

You might want enough swap to support hibernation.  Even if you don't
use it normally, it can be quite useful for the situations where the
battery runs out completely.

See https://wiki.debian.org/Hibernation and
https://wiki.debian.org/SystemdSuspendSedation for more details

Bjørn

Re: Discussions about Partitioning

David - DCPC
Hi,

Another cas where I use partitions is to avoid FS saturation on the root or important FS.
Like if a log goes crazy, we can only freeze the /var fs, and then you can still manage the system. If the / is full, it's harder to debug (seen cases where even login was impossible with 0 byte free...), and sure that system crash and potential data lost.

But sure that i work more on servers than personnal laptop :)

Interesting topic, even if i didn't have SSD for servers on recent install.

David

Salutations,
David CHALON

Re: Discussions about Partitioning

Dave Horsfall
On Mon, 29 Oct 2018, David - DCPC wrote:

> Another cas where I use partitions is to avoid FS saturation on the root
> or important FS.

Yep.

> [...]
> (seen cases where even login was impossible with 0 byte free...), and
> sure that system crash and potential data lost.

Exactly.  The Mac also shoves everything under / as well, and I don't like
it for the same reasons.  Those who believe in a single file system have
obviously never experienced the joys of filling up the root file system.

I also have security concerns about world-writable directories e.g. /tmp
and /var/tmp on the root file system.

Then again, what would I know?  I've been using Unix for only 40+ years...

> But sure that i work more on servers than personnal laptop :)

Well, I use my laptops to access my FreeBSD server; here's its layout:

     aneurin% df -h
     Filesystem     Size    Used   Avail Capacity  Mounted on
     /dev/ad0s1a    496M    302M    154M    66%    /
     devfs          1.0K    1.0K      0B   100%    /dev
     tmpfs          989M     76K    989M     0%    /tmp
     /dev/ad0s1d    2.9G    1.4G    1.3G    53%    /usr
     /dev/ad0s1e    989M    538M    372M    59%    /var
     /dev/ad0s1f    3.9G    1.5G    2.1G    41%    /home
     /dev/ad0s1g    8.9G    7.1G    1.0G    87%    /usr/local
     fdescfs        1.0K    1.0K      0B   100%    /dev/fd
     procfs         4.0K    4.0K      0B   100%    /proc

Everything nice and isolated from each other...  Yes, it's a small system.

> Interesting topic, even if i didn't have SSD for servers on recent install.

I still don't trust SSDs, because you never know what's really happening.

-- Dave

Re: Discussions about Partitioning

Florian Reitmeir

Am 28.10.2018 um 11:58 schrieb Andreas Schindler:
> Partitions on SSD devices are contra productive altogether!
this statement does not make any sense, and the conclusions from it...
the storage ssd or disk, does not know about partitions and it does not
care.

partitions are only a logical way in organizing storage, which can make
sense or not.

it is a false assumption that a swap parition on a ssd is using some
ssd-disk blocks more intensive than others.
the ssd cares for it self, and is rotating the internal storage to avoid
a partial breakdown of the disk.

a swap file, or a swap parition does not matter both use static logical
blocks on the disk. on most
filesystems a swapfile cannot defragmented.

http://accelazh.github.io/images/ftl-hybrid-mapping-alanwu.jpg

greetings

--
Dipl.-Inf. Florian Reitmeir | Pradlerstr 29a - Top 13 | 6020 Innsbruck
+43 670 6051903 | PGP E3F7 DDFB 7CEB 121B 156A D11F F22E DEC8 6317 5E70

Re: Discussions about Partitioning

bartender
a swapfilze cannot defragmented.
"

Believe it!
Irrespective of the hardware, partitions are useful for those who decide to use them, use them to prevent overflow from one part of the file system from "spilling over" into another category, trashing the data on Your / slice with new jazz from your /tmp, and so forth and so further.

You have to remember that there is a wide range of projects that are done with Linux, a fat gamut of users and super/users.  Great thing about Linus is that he has something for each of us.

Ciao!
    ///
   ///

---- DI Florian Reitmeir <[hidden email]> wrote: