Kopyalama işleminde doğrudan usb aygıta yazma nasıl sağlanır?

Kopyalama işleminde doğrudan usb aygıta yazma nasıl sağlanır?

Serkan KURT
Merhaba arkadaşlar. İki sorum olacak.

1- Kopyalama işlenin cache hiç kullanılmadan ya da farklı bir şekilde doğrudan çıkarılabilir aygıta yazılarak yapılmasını nasıl sağlayabilirim? Yeni ve acemi debian kullanıcıları maalesef güvenli kaldırı beklemeden aygıtları çıkarmaya çalışıyor. Bu gibi bir durumda örneğin usb bellek erişilemez oluyor. KDE ortamında kopyalama bitti bildirimine rağmen arka planda işlem büyük dosyalarda oldukça uzun devam ediyor. Bu da kullanıcıyı yanıltıyor. GNOME ortamında da maalesef aynı durumla karşılaştım.

2- KDE ortamında büyük dosyaları kopyalarken işlemi kestiğimde işlem sonlandırıldı olarak görülsede kopyalamanın tümü yapılıncaya kadar arka planda devam ediyor. Böyle bir durumda da USB bellek erişilemez oluyor.

Re: Kopyalama işleminde doğrudan usb aygıta yazma nasıl sağlanır?

Murat Demirten-4
Merhaba,

Bu sürecin altında yatan temel neden, sistem performansını artırmak için hemen hemen tüm dosya sistemlerinin öntanımlı olarak asenkron modda çalışıyor olmasıdır.

Eğer ilgili USB aygıtı mount edilirken sync parametresi verilecek olursa (mount /dev/xxx /mnt/usb -o sync vb.), bu şekilde yapılan bir mount işlemi sonrasında ilgili aygıta doğru yapılan yazma istekleri anında gerçekleştirilir.

Fakat bu durum performansı inanılmaz ölçüde düşüreceği gibi özellikle USB stick'lerin ömrünü de oldukça azaltacaktır. Asenkron çalışma modunda çekirdek ve dosya sistemi tarafından usb stick üzerinde yapılması beklenen yazma işlemleri, bekletildikleri kuyruk yapısında en az IO işlemine yol açacak şekilde yeniden sıraya dizilir ve böylece yazma işlemi de minimum IO operasyonu ile gerçekleşmiş olur.

Siz sync parametresi ile mount ettiğinizde, böyle bir ara bekleme faslı olmayacağı için çok daha fazla IO yaparak ve daha yavaş biçimde yazmış, USB stick ömrünü de biraz daha tüketmiş olursunuz.

3 Ekim 2015 23:14 tarihinde Serkan KURT <[hidden email]> yazdı:
[...]

Remzi AKYÜZ
Merhaba,

dd ile direk yazabilirsiniz. Örneğin;

dd if=dosya.img of=/dev/sdX[usb_aygiti]

On 03-10-2015 23:14, Serkan KURT wrote:
[...]

Yan: Kopyalama işleminde doğrudan usb aygıta yazma nasıl sağlanır?

Serkan KURT
Teşekkürler herkese. Asıl sorun kopyalama bitmeden bildirimlerin "kopyalama işleminin bittiği" şeklinde olması. Cache kullanılarakta kopyalama yapılsa da -esas işlem bittiğinde bitti bildirimi verilmemesinden- kaynaklanıyor bence sorun.

Debian'ı yeni, çoğu zamanda bilgisayar konusunda acemi kullanıcılara öğretmeye çalışıyorum. Bu nedenle onlar kullanmadan sistemi sorunsuzca ayarlayarak kullanımlarına sunmak istiyorum. Yeni kullanıcıların komut satırını kullanmalarını istemek başlangıçta kullanıcıların çoğunu kaybetmek anlamına geliyor.

Sorunları özetlemek gerekirse;
1. Sorun;
1- Kullanıcı flash belleğe kopyalama işlemi başlatıyor. (Esas işlem)
2- Sistem tarafından kopyalama işlemi aygıta yapılmaya başlanıyor!
3- Sistem cache'e kopyalama işlemi tamamlandığında "kopyalandı" bildirimi gösteriyor. (Aslında esas işlem devam ediyor)
4- Kullanıcı, bildirimden esas işlemin bittiğini düşünüyor fakat güvenli kaldır esnasında dosyanın büyüklüğüne göre esas işlemin sonlanmasını beklemeye devam ediyor. (Yanıltıcı "kopyalandı" bildirimi, yanıltıcı süreler)

2. Sorun;
1- Kullanıcı Flash belleğe kopyalama işlemi başlatıyor
2- Sistem tarafından kopyalama işlemi aygıta yapılmaya başlanıyor!
3- Kullanıcı kopyalama devam ederken işlemi iptal etmek istiyor
4- Sistem tarafından "kopyalandı işlemi sonlandırıldı" gibi bir bildirim veriliyor.
5- Aslında işlem tüm kopyalama işlemi bitene kadar devam ediyor. (Güvenli kaldır esnasında kullanıcı yine dosya büyüklüğüne göre bekliyor. İşlemi iptal etmek anlamsız oluyor.)
6- Kullanıcı büyük dosyalarda bekleyecek zamanı bulamıyor ve  işlemin iptal edildiği bildiriminden de dolayı belleği çıkarıyor
7- Bellek tekrar sisteme takıldığında erişim sağlanamıyor
8- "Debian flash bellekleri bozuyor" espirileri yapılıyor :) (Çoğu yeni kullanıcı için GPL bir anda önemsizleşiyor :( )

4 Ekim 2015 7:52 Pazar tarihinde Remzi AKYÜZ <[hidden email]> şöyle yazdı:

[...]

Re: Yan: Kopyalama işleminde doğrudan usb aygıta yazma nasıl sağlanır?

Remzi AKYÜZ
Merhaba,

autofs yi sync olarak ayarlarsanız sorun olmayacağını düşünüyorum.

https://wiki.debian.org/AutoFs
 /var/autofs/removable   /etc/auto.removable --timeout=2,sync,nodev,nosuid

On 04-10-2015 13:24, Serkan KURT wrote:
[...]

Yan: Yan: Kopyalama işleminde doğrudan usb aygıta yazma nasıl sağlanır?

Serkan KURT
Merhabalar.
En son vm.dirty_ratio'yu azaltmayı denedim. Fakat sistem performansı çok düşünce eski haline getirdim.sync ile udev kuralı oluşturmak ta işe yaramadı maalesef. Sanırım diski bağlama şeklinden ziyade ilgili süreçte sync gibi bir işlemi başlatmak gerekiyor.  Sonuç olarak soruna tam bir çözüm bulamadım.

Yardımcı olmaya çalışan arkadaşlara çok teşekkür ederim.

4 Ekim 2015 13:33 Pazar tarihinde Remzi AKYÜZ <[hidden email]> şöyle yazdı:

[...]

Doruk Fisek-2
Sun, 4 Oct 2015 10:24:35 +0000 (UTC), Serkan KURT <[hidden email]> :

> 7- Bellek tekrar sisteme takıldığında erişim sağlanamıyor8- "Debian
> flash bellekleri bozuyor" espirileri yapılıyor :) (Çoğu yeni
> kullanıcı için GPL bir anda önemsizleşiyor :( )

Buradaki sorun, bellekte dosya sistemi olarak NTFS kullanılmasından
kaynaklanıyor diye düşünüyorum.

NTFS dosya sistemi temiz umount edilmediği zaman, NTFS modülü öntanımlı
olarak mount etmeyi reddediyor, önce düzeltin diyor.

Bu sorun Windows'tan "çat diye sökülen" NTFS formatlı bellekler için de
geçerli.

Eğer sorunun tamamen önüne geçmek istiyorsanız, ntfs modülünü öntanımlı
force ederek bağla diye ayarlayabilirsiniz.

                   Doruk

--
Özgür Yazılım A.Ş. ~ #
http://www.ozguryazilim.com.tr