Xarxa Wifi

Jordi-4
Bones. Mai m'ha agradat deixar el wifi engegat, però últimament i per
comoditat amb la resta d'habitants de la casa em veig forçat a deixar-
la en marxa.
Estic buscant alguna manera de tenir el control d'accés absolut de la
xarxa i no permetre cap mena d'atac. Ja que el control del router
(movistar) és molt limitat, doncs no queda més que l'ordinador i
debian.
He buscat informació però he trobat molta palla i res prou automatitzat
per la tasca aquesta. Busco alguna cosa semblant a fail2ban però pel
wifi. Voldria tenir una colla de dispositius connectats de forma
inequívoca a la xarxa i cap opció per la resta.
Estic molt perdut ... qualsevol ajuda serà benvinguda. Per cert el
programa kickthemout, no em funciona suposo que per la versió python i
em sembla que requereix massa interacció.

Salutacions

Jordi

Re: Xarxa Wifi

Joan
Diria que als routers pots donar accés, si vols, només via adreça MAC. La pega és si tens visitants ocasionals i els vols donar servei també a ells... Si és per dispositius coneguts, jo diria que pot anar bé.

I una altra opció que se m'acut és posar una raspberry o similar, i que et faci de tallafocs, router o el que sigui... A més així pots blocar la publicitat i/o els continguts sensibles per la canalla...

Salutacions,

Joan Cervan

Joan <[hidden email]>

Re: Xarxa Wifi

Narcis Garcia-3
Hauries d'habilitar un ordinador com a punt d'accés Wifi i deshabilitar
el router com a tal.
Pel consum elèctric, tens l'alternativa d'un router amb GNU/Linux (de
tipus WRT) o un microordinador com:
- Raspberry Pi, Orange Pi, Banana Pi
- OLinuXino, Cubieboard

A l'ordinador hi instal·les hostapd amb el qual, apart de poder
autoritzar les entrades per l'adreça MAC* dels usuaris, podries fer
funcionar el servei veient les entrades i fallades de cada moment.
Si aquesta bitàcola la dirigeixes a un fitxer, podries arribar a
utilitzar el mateix fail2ban per a establir quan i com reacciona.

(*) Tingues en compte que un intrús podria arribar a falsejar la seva
MAC, de manera que és més segur MAC + contrasenya.

__________
El 30/8/19 a les 18:21, Jordi ha escrit:

> [...]
> programa kickthemout, no em funciona suposo que per la versió python i
> em sembla que requereix massa interacció.

Re: Xarxa Wifi

josep lladonosa capell-2

On Fri, 30 Aug 2019 at 19:49, Narcis Garcia <[hidden email]> wrote:
[...]

Una altra alternativa seria una RouterBoard Mikrotik (RB). És el que tinc a casa 24/7 connectada a una antena (podria ser un punt d'accés de fibra) cap al proveïdor d'accés.
En el cas que comenteu, segurament que el "router" principal es podria posar en mode "pont" (bridge) i la RB gestionaria WiFi, Ethernet, tallafoc cap a internet. També pot filtrar per MAC.

[...]

Per a hostapd cal que la targeta WiFi de l'ordinador permeti fer d'AP (no totes ho permeten).

> [...]

> programa kickthemout, no em funciona suposo que per la versió python i
> em sembla que requereix massa interacció.

Salutacions...Josep

Re: Xarxa Wifi

Jordi-4
El dv. 30 de 08 de 2019 a les 20:06 +0200, en/na Josep Lladonosa va
escriure:

> [...]
> Ethernet, tallafoc cap a internet. També pot filtrar per MAC.

> Per a hostapd cal que la targeta WiFi de l'ordinador permeti fer d'AP

Tot plegat es una mica complicat ... doneu-me uns dies per pensar en la
millor opció i ja us diré alguna cosa.

Salutacions

Jordi

> [...]

> Ethernet, tallafoc cap a internet. També pot filtrar per MAC.

> Per a hostapd cal que la targeta WiFi de l'ordinador permeti fer d'AP

Sembla que la millor opció que he trobat per ara es ficar un punt accés
wifi amb un router Mikrotik hAP ac² connectat directament al router de
movistar. Tot plegat em sembla una mica difícil de configurar i no sé
si aconseguiré el meu objectiu al 100%, però crec que molt millor que
deixar-ho tot en mans de el de movistar si que serà.

Salutacions

Jordi

Re: Xarxa Wifi

Pere Nubiola Radigales-3
Per mi la millor opcio encara,que un pel mes cara es comprar un wifi open source compatible amb les telefoniques, com ara els asus amb tomato. Et permet controlar tots elsetsi uts.

El dg., 1 de set. 2019, 10:56, Jordi <[hidden email]> va escriure:
> [...]

si aconseguiré el meu objectiu al 100%, però crec que molt millor que
deixar-ho tot en mans de el de movistar si que serà.

Jordi

Re: Xarxa Wifi

Narcis Garcia-3
__________
El 1/9/19 a les 10:55, Jordi ha escrit:

> [...]
> si aconseguiré el meu objectiu al 100%, però crec que molt millor que
> deixar-ho tot en mans de el de movistar si que serà.

Són el RouterOS o el SwOS programari lliure?
Són GNU/Linux o bé, a l'estil d'Android, només porten el nucli Linux?

Si no fos així, seria més recomanable un router suportat per a OpenWRT:
https://es.wikipedia.org/wiki/OpenWrt

Re: Xarxa Wifi

Òscar Osta
Actiu dg, set 1, 2019 a 11:02, Narcis Garcia <[hidden email]> va escriure:
__________
> [...]

Són GNU/Linux o bé, a l'estil d'Android, només porten el nucli Linux?

Si no fos així, seria més recomanable un router suportat per a OpenWRT:

Tens l'opció de https://unifi-network.ui.com/ el programari de control de dispositius té paquet per debian. Jo tinc a casa el USG que controla la xarxa i el UAP-AC-LR que és el punt d'acces.

El USG controla les connexions entrans del router de movistar (qué té el wifi habilitat) i del AC, tinc activat el servei de detecció i protecció d'intrusions (IPS/IDS) i ara també tinc activat l'inspecció de paquets (DPI).

No cal dir que el programari permet el control de l'accés dels dispositius.

Salut,

Re: Xarxa Wifi

Narcis Garcia-3
__________
El 1/9/19 a les 12:28, Òscar Osta ha escrit:
> Tens l'opció de https://unifi-network.ui.com/ el programari de control
> de dispositius té paquet per debian. Jo tinc a casa el USG que controla
> la xarxa i el UAP-AC-LR que és el punt d'acces.

Quins paquets són?

Re: Xarxa Wifi

Jordi-4
El dg. 01 de 09 de 2019 a les 10:28 +0000, en/na Òscar Osta va
escriure:

> [...]
> de paquets (DPI).
>
> No cal dir que el programari permet el control de l'accés dels

Gracies a tots per les respostes. En principi buscava la forma de fer
fora els intrusos de la xarxa mitjançant algun programari disponible al
debian, però he descobert unes quantes altres formes per evitar que ja
ni puguin entrar. Miraré https://unifi-network.ui.com/ a veure que hi
trobo. Referent als wifi AP, la cosa es complica una mica si he de
buscar maquinari amb programari lliure prou actualitzat o bé  si l'he
de instal·lar, i la configuració ... glups!. Ara estic perdut en un
bosc més gran, encara que ple de camins...

Salutacions

Jordi

Re: Xarxa Wifi

Joan
Ja posats, trenco una llança a favor de somconnexio vs Movistar, que és de l'IBEX35, multinacional, catalanofòbica, etc.

Salutacions,

Joan

On Sun, 1 Sep 2019 11:02:23 +0200
> [...]

> Són GNU/Linux o bé, a l'estil d'Android, només porten el nucli Linux?
>
> Si no fos així, seria més recomanable un router suportat per a OpenWRT:

Joan <[hidden email]>

Re: Xarxa Wifi

Òscar Osta

On Sunday, September 1, 2019 2:57 PM, Joan <[hidden email]> wrote:

> Ja posats, trenco una llança a favor de somconnexio vs Movistar, que és de l'IBEX35, multinacional, catalanofòbica, etc.

> [...]

A qui l'informació dels paquets https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/220066768-UniFi-How-to-Install-and-Update-via-APT-on-Debian-or-Ubuntu i crec recordar que firmware i programari és GNU.

Per cert abans he dit que el wifi de router de movistar el tenia activat, tot el contrari, desactivat.

Salut,

Re: Xarxa Wifi

Narcis Garcia-3
__________
El 1/9/19 a les 12:53, Jordi ha escrit:

> [...]
> de instal·lar, i la configuració ... glups!. Ara estic perdut en un
> bosc més gran, encara que ple de camins...

Aquí tens una distribució de GNU/Linux 100% lliure:
www.librecmc.org
A la seva llista de «supported hardware» inclouen el router TP-link
TL-WR841N, el qual es troba fàcilment a les botigues per uns 30 euros.

Re: Xarxa Wifi

Pedro-3
Arribo tard a aquest fil, però som-hi

Hi ha mooltes virgueries que es poden fer en mode opensource. Per als
menys habituats en aquest camp, la tendència de la indústria és el
kernel de linux per fer xarxes. Alguns alliberen la GPL corresponent i
altres no. Mikrotik és un històric violador de la GPL (i no sé si ho
continua fent - no acostumo a comprar d'aquests equips).

el primer pas és ser capaç de treure el router que et posa la companyia [1]

el edgerouter de ubiquiti és un fork de vyatta, distribució basada en
debian, fas `sudo su` i estàs en un debian

potser la opció més interessant però bastant complexa (i distreta) és la
de comprar una openhardware - apu2 [2] [3] que permet virtualitzar. És a
dir, a sobre podries posar-li un proxmox (que va sobre debian), i una
màquina virtual amb router de sortida vyos.io o un openwrt, així podràs
fer snapshots i tal. Amb els recursos restants podries muntar-te algun
servei adicional. Si poses 3 màquines pots fer un cluster i moure les
màquines d'un lloc a un altre.

A part de somconnexio.coop mireu si teniu cobertura amb algun operador
de guifi.net per tal d'ajudar a que l'economia es quedi en el quilòmetre
0 i no fugi a paraïsos fiscals. Que ja sabeu que en això del capitalisme
no hi ha ningú als comandaments, i la responsabilitat recau en tots
nosaltres

[1] https://gitlab.com/guifi-exo/wiki/blob/master/howto/neutral-router.md
[2] https://pcengines.ch/apu2.htm
[3] https://gitlab.com/guifi-exo/wiki/blob/master/howto/apu.md

0x9D64597C3A982DCA.asc (967 bytes) Download Attachment

Re: Xarxa Wifi / Gifinet

Joan
Jo algun cop que he mirat lo de Güifinet ho trobat enrevessat... És
clar que parlo de muntar jo un punt per compartir, no simplement de
donar servei local...

D'altra banda, per curiositat, d'on treu Güifinet l'ample de banda
d'entrada/sortida a la xarxa?

Pd: hi ha algun mapa dels operadors local de Güifinet?

--
Joan Cervan i Andreu
http://personal.calbasi.net

"El meu paper no és transformar el món ni l'home sinó, potser, el de
ser útil, des del meu lloc, als pocs valors sense els quals un món no
val la pena viure'l" A. Camus

i pels que teniu fe:
"Déu no és la Veritat, la Veritat és Déu"
Gandhi

El Tue, 10 Sep 2019 13:47:47 +0200
Pedro <[hidden email]> va escriure:

[...]

Gandhi

Re: Xarxa Wifi / Gifinet

josep lladonosa capell-2

On Wed, 11 Sep 2019 at 11:41, Joan <[hidden email]> wrote:
[...]

Interpreto que et refereixes a l'entrada/sortida a la xarxa internet ja que guifi.net en si ja és una xarxa.

Guifi.net utilitza enllaços a Internet amb proveïdors de la mateixa manera que ho fan d'altres ISP.
El que fa és estar connectat al Catnix[1] que és un "punt neutre" on connecten tots els operadors així que és un operador més (fa revenda de la connexió a d'altres operadors com per exemple l'associació amb què hi connecto). Si un operador et dona servei internet, aleshores fas "peering" amb ell.
Noms que vist en converses a guifi són Jazztel, Equinix.

Abans de connectar a internet, guifi requereix configurar accés a la xarxa 10.x.x.x (en IPv4). Si el que vols fer és compartir amb gent que també està connectada
a guifi.net aleshores no cal passar per internet. Cal, però, que des d'on ets tu hi hagi connexió amb l'altra 10.x.x.x (ho comento perquè pot haver-hi "illes" aïllades dins guifi utilitzant adreces 10.x.x.x compaginades la resta per si mai aquesta illa connecta amb la xarxa guifi global.

No he parlat d'IPv6 però la xarxa el suporta, ara que amb IPv6 desapareix la distinció d'internet / intranet...

Salutacions,
Josep

[...]

Salutacions...Josep

Re: Xarxa Wifi / Gifinet

josep lladonosa capell-2

On Wed, 11 Sep 2019 at 12:04, Josep Lladonosa <[hidden email]> wrote:

[...]

Disculpeu que faltava la referència al Catnix:

[...]

Salutacions...Josep

Re: Xarxa Wifi / Gifinet

Blackhold
Passa't algun dia per la plaça del sol de Barcelona (infoespai) i et
resolc tots els dubtes que tinguis.

Juntament amb uns companys hem muntat un microISP seguint el model de
guifi, tot i que no sempre és possible. Militància vs. Coherència.

SAX

- Blackhold
http://blackhold.nusepas.com
@blackhold_
~> cal lluitar contra el fort per deixar de ser febles, i contra
nosaltres mateixos quan siguem forts (Xirinacs)
<°((( ><

Missatge de Joan <[hidden email]> del dia dc., 11 de set. 2019 a
les 11:41:

> [...]
> val la pena viure'l" A. Camus
>
> i pels que teniu fe:
> "Déu no és la Veritat, la Veritat és Déu"

Re: Xarxa Wifi / Gifinet

Blackhold
Missatge de Josep Lladonosa <[hidden email]> del dia dc., 11 de
set. 2019 a les 12:05:

> Interpreto que et refereixes a l'entrada/sortida a la xarxa internet ja que guifi.net en si ja és una xarxa.

Vinga, ja que s'anima la cosa, ho explico amb coneixement de causa,
estic a guifi des del 2004 i m'hi vaig posar de forma activa el 2009
fins fa un parell d'anys que m'he apartat un xic degut a la coherència
a la que em referia a l'altre mail, esperàvem poguer-nos treure un
mínim sou, però no ha pogut ser així, en contrapartida hem aconseguit
una forma de no haver de mantenir la infraestructura wifi que tenim
amb els diners de la nostra pròpia butxaca (problemàtica principal
quan passes de voluntariat a un model professional que és el què
demanen molts usuaris de guifi.net).

> [...]
> Noms que vist en converses a guifi són Jazztel, Equinix.

Més o menys és com expliques, però crec que quedaria més clar
explicar-ho d'aquesta forma:

Si ens centrem amb la definició bàsica del què és internet, no és res
més que un conjunt de xarxes interconnectades, aquests llocs de
connexió són els punts neutres (IX internet exchange points). La
definició inicial d'internet, aquestes xarxes eren les de les
empreses, les universitats, etc. i cada dispositiu de la xarxa tenia
una IPv4 pública. Amb l'auge d'internet vora els 1990-1995, el nombre
de dispositius de la xarxa va créixer considerablement i va haver-hi
la necessitat d'afegir el NAT, que permet a varis ordinadors d'una
subxarxa sortir amb una mateixa IP (amb IPv6 s'intenta tornar al model
d'abans, on cada dispositiu de la xarxa té la seva IP global -en
comptes de pública, canvia la nomenclatura-).

La fundació de guifi.net és un operador (ISP) registrat al RIPE, al
RIPE és a on et donen els rangs de IPv4 i de IPv6, a la web de
hurricane electric en pots veure les assignacions
(https://bgp.he.net/AS49835). Una cosa són les IPs públiques i globals
i l'altra les IPs que utilitzem internament dintre de la xarxa
guifi.net, que es tracta del 10.0.0.0/8, qui fa de "ripe" intern
dintre de guifi, és la web.

Guifi va néixer inicialment com el què s'anomena com a metropolitan
area network (MAN) amb enrutament pseudodinàmic ospf i bgp, aquesta
MAN té la 10.0.0.0/8 i és objectiu de tots els usuaris de la xarxa
estrendre-la per connectar amb les altres illes de la xarxa. Si vols
entendre més com està muntat guifi, com és, com es confgura, etc, et
recomano mirar la wiki http://ca.wiki.guifi.net/wiki/Portada per a
introduïr-te et recomano llegir les seccions "Com unir-se a Guifi.net"
i "Supernodes i illes".

El què són tots els nodes de la xarxa si que ténen una ip "interna"
10.x.x.x, després els operadors que som padrins de la fundació (com a
referència de les nostres aportacions, hi ha uns fulls de càlcul
basats en el CAPEX i el OPEX que fem els operadors dels diferents
elements de la xarxa (trams de fibra òptica, ús de rack, consum
d'ample de banda, ips, etc., és tot transparent). Els operadors,
aleshores assignem les ips als usuaris, cada operador pot treballar
amb els rangs de xarxa de la fundació o si algun necessitava més IPs,
s'ha fet operador al RIPE.

Per entendre el tema del peering amb altres operadors, primer de tot
ha que de quedar clar que per poguer "jugar", la fundació ha hagut de
contractar internet a operadors internacionals (que en diem carriers),
aquests carriers, al igual que qualsevol operador dels que estem
acostumats a casa (TIER3), estan oferint el servei a datacenters, com
el carrer acer 30 de barcelona, que és un edifici d'oficines normal i
corrent amb molts aires acondicionats i sales plenes d'armaris plens
d'ordinadors en format "pizza". El CATNIX no és res més que un switch
ple de cables grocs de fibra òptica (cal dir, mola molt xD), cadascuna
de les empreses que està al catnix té un cable de fibra òptica fins a
aquest switch. El peering no és res més que uns acords (i una simple
configuració en un router) entre aquestes empreses que estan
connectades aquí.
La cosa és que per a poguer fer un peering, cal passar uns cables i
pagar unes taxes a l'empresa de turno, a més que hi ha operadors que
pel simple fet de demanar transmetre aquesta connexió, demanen diners.

Has de pensar amb internet com un fluxe d'aigua invisible, l'aigua,
pel sol fet de moure-la entre les infraestructures té un cost, i com
més aigua gastes, més has de pagar.

Per exemple, guifi crec que ara té 4 sortides a internet, cadascuna,
el "m³ de dades" té un cost, i ens interessa tenir el màxim de
peerings possibles amb altres operadors per a poguer fer passar la
nostra aigua per els llocs que costa menys calers, cosa que
repercuteix directament en l'abaratiment dels costos de les quotes
d'internet als usuaris.

La filosofia base de guifi és la del concepte comunal, de que cadascú
arregla el seu tros de camí perquè altres hi puguin passar sense la
necessitat de taxes. Però el món és com és i les coses són com son...

> [...]
>
> No he parlat d'IPv6 però la xarxa el suporta, ara que amb IPv6 desapareix la distinció d'internet / intranet...

S'ha intentat implementar IPv6 a la xarxa, però sense èxit, ja que hi
va haver falta d'enteniment de quins rangs de xarxa utilitzar i ens
vam perdre entre els /48 i els /52...

La meva humil i personal opinió és que guifi.net és un projecte molt
potent, de canvi, que se n'està anant cap avall i l'hi fa falta un
replantejament de dalt a baix i de baix a dalt i seria una llàstima
deixar-lo perdre :(